dinsdag 26 februari 2013

Bananentaart recept

Ik maakte onlangs een bananentaart en vond hem echt lekker, dus deel ik hier even het recept die ik gebruikte.

Meestal voor het deeg gebruik ik zo'n voorverpakt deeg die je in de winkel kan vinden. Maar ik had geen zin om nog in mijn auto te stappen en buiten te komen.
Dus maakte ik zelf mijn deeg. Het bleek dat dit niet zo moeilijk is als ik zelf dacht!

Kleine tip als je geen deegrol hebt, gebruik een lege glazen fles. (Wel mooi afwassen voor gebruik!)

Voor het recept:

Deeg:
Ingrediënten

- 1 ei
- 125 gram kristalsuiker
- 125 gram (zachte) boter in stukken gesneden
- 250 gram bloem
- 1 flinke snuif zout

Bereiding

Meng in een kom bloem, suiker, zout en boter. Mix dit tot het mengsel lijkt op grove kruimels.

Voeg het ei toe en eventueel wat water. Kneed dit tot je 1 grote bol hebt.

Wikkel dit in plasticfolie of vershoudfolie en leg het in de koelkast (ongeveer een uur).

Nu begint het echte werk, strooi bloem over je werkblad en je deegrol. Rol nu de bol deeg uit tot hij groot genoeg is voor je vorm.

Leg bakpapier in je taartvorm en daarin het deeg. Knip de overtollige randen van het deeg en het bakpapier af.
Prik gaatjes met een vork in de bodem van het deeg.

Plaats nu het deeg in een voorverwarmde oven van 180°. Haal het deeg uit de oven wanneer de randen goudbruin kleuren.
________________________________________________________________________

Banketbakkersroom:
Ingrediënten

- 4 eidooiers
- 100 gram kristalsuiker
- 2 zakjes vanillesuiker
- 60 gram bloem
- 5 dl melk

Bereiding

Klop de eidooiers, kristalsuiker en vanillesuiker door elkaar.
Zeef de bloem erboven en roer tot een glad mengsel.
Breng in een kom de melk aan de kook. Giet de warme melk bij het dooiermengsel.

Giet alles terug in de kom en breng het terug aan de kook. Laat dit 3-5 minuten zachtjes doorkoken (tot het iets aan de bodem kleeft).

De banketbakkersroom is klaar en mag nu in het gebakken deeg worden gegoten.
Laat dit wat afkoelen.

Als laatste hoef je enkel nog bananen (3-tal) in schijfjes te snijden en mooi te schikken op de taart.
Zelf kan u dit nog versieren door er bloemsuiker over te zeven, slagroom,...

De taart was voor de avond zelf, dus heb ik niets meer over de bananen gedaan. Tegen 's avonds is dit nog niet bruin.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten