zaterdag 5 januari 2013

Kleine cakejes bakken

Gisteren maakte ik cakejes en ze waren echt lekker. Ik kan ze omschrijven als heerlijk, luchtige cakejes.
Ze zijn zeer eenvoudig te maken en daarom wil ik ook het recept delen met jullie.

Ingrediënten
- 125 gram roomboter op kamertemperatuur
- 125 gram kristalsuiker
- 125 gram zelfrijzend bakmeel
- 2 eetlepels melk op kamertemperatuur
- 2 eieren op kamertemperatuur

Bereidingswijze


Doe de boter in blokjes en doe dit in een kom en voeg de suiker  beetje bij beetje toe. 
Mix het mengsel steeds tussendoor met de mixer op middelhoge snelheid. 
Mix de boter en de suiker goed door elkaar, totdat er een lichte en luchtige massa ontstaat.

Voeg nu 1 voor 1 de eieren toe. 
Mix het beslag goed door met de mixer op middelhoge snelheid als je een ei hebt toegevoegd.

Voeg nu beetje bij beetje het zelfrijzend bakmeel toe. Mix telkens de massa met de mixer op middelhoge snelheid als je een hoeveelheid meel hebt toegevoegd.

Als laatste voeg je de melk toe en mix je nog eens 1 minuut alles goed door elkaar met de mixer op middelhoge snelheid, tot een luchtig en glad beslag. 

Vul nu de papieren bakvormpjes tot 2/3 vol. Zo kunnen de cakejes goed rijzen en zullen ze niet boven het papieren vormpje uit steken als ze klaar zijn.

Bak de cakes 20-25 minuten in een voorverwarmde oven op 180 graden.



2 opmerkingen:

  1. zien er lekker uit, maar bakze zelf altijd op 150 graden (hete luchtoven) dan "barsten" ze niet zo gauw.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De foto die hier staat zijn wel niet degene die ik gebakken heb, ze waren op voor ik er een foto kon van nemen ö Maar bedankt voor de tip, zal ik zeker eens proberen! Groetjes

      Verwijderen